Tuesday, May 23, 2006

Kesedihan Yang Membelenggu

Mungkin sahabat semua sudah merasakan bagaimana sedih, ya ini memang tergantung masing-masing sedihnya seperti apa. Sedih adalah perasaan menyikapi kehidupan, ia kadang datang menghampiri seperti kupu-kupu menghampiri dan hinggap di sari-pati bunga terus pergi meninggalkan bekas untuk menelorkan kegembiraan bagi bunga itu sendiri.
begitu juga kesedihan, ia sewaktu-waktu pasti menghampiri dan hinggap di lubuk hati, dan akan menelorkan kegembiraan.

kesedihan merupakan ungkapan perasaan yang membuat jiwa luar kita bereaksi mungkin menangis, muram, sensitive, dan lain sebagainya. seberapa dalam kesedihan itu melanda? menurutku seberapa besar peristiwa yang dirasakan oleh jiwa.

sahabatku, ketika kita lagi dihinggapi kesedihan, pelajarilah kesedihan itu, masuklah kedalam lorong-lorong kesedihan dan ungkaplah sebuah makna kesedihan. sehingga kita bisa mempelajari makna kesedihan yang menimpa diri kita masing-masing.

sahabatku, jiwa yang di rundung kesedihan mempunyai banya reaksi dari kesedihan itu, diantaranya ada yang merasakan kesedihan itu sampai lupa diri, ada juga yang lupa segala-galanya, dan ada juga yang biasa-biasa saja.

kesedihan itu adalah hilangnya yang disayangi dan luputnya yang didamba, sehingga jiwa yang kehilangan yang dikasihi akan merasa sedih atas apa yang ia rasakan.

sahabatku, wajar kita bersedih tetapi jangan sampai terus menerus kesedihan itu menggerogoti kehidupan kita yang masih panjang ini, dan kita harus belajar bagaiman seni menyikapi kesedihan yang melanda kita di dalam hidup ini.

sahabatku, biasanya kalau kesedihan itu bisa ditaklukkan, maka akan datang kegembiraan, dan begitu seterusnya gambaran kehidupan ini, ada sedih, ada gembira.

selamat mencoba........

No comments: